اعتراف محمد بن قاسم جسوس (از علمای اهل سنت عمری) به نزول آیهی تطهیر تنها در شأن اهل کساء علیهم السلام
محمد بن قاسم جسوس از فقهای مالکی مذهب اهل سنت عمری است که معترف است که بر اساس احادیث مربوط به آیهی تطهیر، مراد از این آیه تنها اهل کساء هستند. او مینویسد:
فجاء الحسن بن علی فأدخله ثم جاء الحسین فدخل معه ثم جاءت فاطمة فأدخلها ثم جاء علی فأدخله ثم قال انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا و فی ذلک اشارة انهم المراد بأهل البیت فی آیة و صح انه صلی الله علیه و سلم جعل علیهم کساء و قال اللهم هؤلاء أهل بیتی و خاصتی أذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا فقالت أم سلمة و أنا معهم فقال انک علی خیر .
پس حسن بن علی (علیهما السلام) آمد و او را داخل [کساء] کرد و سپس حسین (علیه السلام) آمد و او را نیز با خودش وارد ساخت و سپس فاطمه (علیها السلام) آمد و او را نیز وارد کساء ساخت و سپس علی (علیه السلام) آمد او را نیز وارد کساء کرد و سپس گفت: بیگمان، خدا اراده کرده است تا ناپاکی را از شما اهل بیت بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند» و در این اشارهای است بر این که این افراد همانهایی هستند که منظور از اهل بیت در آیه هستند و در حدیث صحیح از پیامبر است که ایشان کساء را بر آنان قرار دادند و گفتند خدایا اینان اهل بیتم و نزدیکانم هستند. پلیدی و رجس را از آنان پاک کن و آنان را مطهر و پاک ساز. پس ام سلمه گفت: آیا من نیز با آنان هستم؟ پیامبر فرمود: تو بر مسیر خیر هستی.
الفوائد الجلیة البهیة علی الشمائل المحمدیة، تألیف محمد بن قاسم جسوس، صفحه ۸۲، چاپ مطبعة الجمالیة
همانطور که ملاحظه میکنید این عالم مالکی مذهب صراحتا اعتراف میکند که مراد از اهل البیت» در آیهی تطهیر تنها اهل کساء علیهم السلام هستند. انهم المراد» یعنی تنها آنان منظور آیه هستند. خبر معرفه شده و نشان دهندهی حصر خبر در مبتداست.
جایگاه محمد بن قاسم جسوس نزد اهل سنت عمری:
محمد بن قاسم بن محمد جسوس أبو عبد الله: فقیه، من علماء المالکیة.
الاعلام، تألیف زرکلی، جلد ۷، صفحه ۸، چاپ دار العلم للملایین
درباره این سایت