اعترافات تعدادی از علمای اهل سنت عمری به ولادت و امامت و غیبت امام زمان علیه السلام


اعتراف خنجی اصفهانی یکی از علمای متعصب اهل سنت عمری به امامت و غیبت امام زمان علیه السلام


فضل الله بن روزبهان خنجی اصفهانی شافعی یکی از علمای متعصب اهل سنت عمری و دشمنان تشیع در مورد عقیده‌ی خود پیرامون حضرت مهدی عجل الله فرجه چنین می‌نویسد:


و مختار ما آن است که وجود مهدی در آخر زمان واجب است که بر آن حکم کنند بنا بر احادیث صحیحه که یاد کردیم و واجب است که حکم کنند که از اولاد فاطمه عليها السلام است و نام او م‌ح‌م‌د است، اکنون این صفات تمامی در م‌ح‌م‌د [بن حسن عسکری علیه السلام] است. اکنون این صفات تمامی در محمد بن الحسن جمع است طایفه‌ای عظیم از مؤمنان بر آن رفته‌اند که او م‌ح‌م‌د بن الحسن است، آثار و حکایات و اخبار بسیار را روایت می‌کند تا به غایتی که به حد استفاضه و تواتر رسیده است و حکم کردن بدانکه مهدی موعود م‌ح‌م‌د بن الحسن است با هیچ قاعده‌ای از قواعد اسلام منافات ندارد و در هیچ حکم از احکام شریعت قدحی و خلعی پیدا نمی کند؛ بلکه اولی و انسب آنست که او باشد، زیرا که عدد دوازده امام که در حدیث بدان اشارت واقع شده به وجود م‌ح‌م‌د بن الحسن تمام می‌شود و آن مهدی موعود که در حدیث بدان واقع شده که در آخر امان ظهور خواهد کرد و عالم از عدل مالامال خواهد ساخت اگر م‌ح‌م‌د بن الحسن باشد نسب او از همه شریف‌تر باشد و نظم دوازده امام به وجود مهدی موعود مکمل شده باشد و اثر امامت و خلافت هم در این مسلک کمال یافته باشد و عالم از عدل او تازه گردد و فایده آن حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) تا دوازده امام را همچون دوازده نقیب بنی اسرائیل خواهد بر آن تقدیر ظاهر شود.


وسیلة الخادم الی المخدوم، تالیف خنجی اصفهانی، صفحه ۲۷۸، چاپ انتشارات انصاریان



اعتراف عجیب فخر رازی ناصبی به صاحب امان و غائب بودن امام زمان عجل الله فرجه


فخر الدین رازى، از علمای بزرگ و مفسرین نامدار اهل سنت عمری در مورد امام حسن عسکرى علیه السلام و فرزندان آن حضرت مى‌نویسد:


أما الحسن العسكري الإمام عليه السلام فله إبنان وبنتان ، أما الإبنان فأحدهما صاحب امان عجل الله فرجه الشريف.


اما امام حسن عسکرى علیه السلام، داراى دو پسر و دو دختر بود، اما پسران آن حضرت؛ پس یکى از آن‌ها صاحب امان عجل الله تعالى فرجه الشریف است.


الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیة، تالیف فخر رازی، صفحه ۹۲، چاپ مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی



جالب است که فخر رازی پس از ذکر نام شریف صاحب امان، عبارت عجل الله تعالی فرجه الشریف» را می‌آورد و این بسا نشانه‌ای باشد که وی حضرت بن الحسن العسکری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را همان مهدی موعود می‌داند که چنین دعایی برایش می‌کند؛ زیرا اگر او نیز مانند بسیاری از عالمان اهل سقیفه، معتقد بود که حضرت حجت بن الحسن العسکری (علیهما السلام) صاحب امان و مهدی موعود نیست، هرگز برای ظهور و فرج او دعا نمی‌کرد. و نیز شاید بتوان گفت که ایشان غیر مستقیم به حیات حضرت نیز اذعان کرده است چرا که فرج و ظهور، متوقف بر حیات است و اگر ایشان قائل به حیات مهدی صاحب امان فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) نمی‌بود در این‌صورت غیرمنطقی به نظر می‌رسد که بخواهد برای تعجیل در فرج و ظهور ایشان دعا کند. 

موید دیگری که می‌توان از عبارات او برای اعتقادش به حیات صاحب امان علیه السلام یافت آن‌جاست که در ادامه می‌‌نویسد: امام حسن عسکری علیه‌السلام دو پسر و دو دختر داشته، که هر دو دختر به نام فاطمه و ام موسی و نیز پسر دیگر امام حسن عسکری علیه السلام به نام موسی، در زمان حیات پدرشان وفات یافتند، هر چند این قول با اقوال معتبر نزد شیعه منافات دارد ولیکن مهم این است که هیچ سخنی از وفات صاحب امان علیه السلام به میان نمی‌آورد و نه تنها به مانند بسیاری از عالمان اهل سنت عمری که قائلند حضرت در کودکی وفات یافته، هرگز سخنی از وفات ایشان نمی‌گوید، بلکه بالعکس حتی برای تعجیل فرجش دعا می‌کند.


اعتراف فخر رازی عالم مشهور اهل سنت عمری به معصوم بودن و لقب صاحب امان امام مهدی علیه السلام


همچنین فخر رازی پیرامون معصوم بودن و صاحب امان بودن امام عصر علیه السلام می‌نویسد:


وجماعة من الشيعة الامامية يسمونه بالامام المعصوم. وقد يسمونه بصاحب امان ويقولون بأنه غائب. ولقد صدقوا في الوصفين ايضا لأنه لما كان خاليا عن النقائص التي هي حاصلة في غيره كان معصوما من تلك النقائص وهو ايضا صاحب امان.


عده‌ای از شیعیان دوازده امامی ایشان را امام معصوم می‌دانند. و گاهی نیز به او صاحب امان گفته و می‌گویند که غائب است. شیعیان در این دو وصف اخیر (معصوم بودن و صاحب امان بودن حضرت مهدی علیه السلام) راست گفته‌اند. چرا که او [امام زمان] از نواقصی که در دیگران وجود دارد، مبرا و معصوم است و همچنین صاحب امان می‌باشد.


المطالب العالیة، تالیف فخر رازی، جلد ۸، صفحه ۱۰۶، چاپ دار الکتاب العربی



اعتراف ابن حجر مکی به تولد و قائم بودن امام زمان علیه السلام

 

ابن حجر مکی از علمای بزرگ اهل سنت عمری و از دشمنان مکتب اهل بیت علیهم السلام در کتابی که بر ضد شیعیان نوشته است می‌نویسد:


ولم يخلف غير ولده أبي القاسم م‌ح‌م‌د الحجة ، وعمره عند وفاة أبيه خمس سنين ، لكن أتاه الله فيها الحكمة ، ويسمى القائم المنتظر .


امام حسن عسکرى (علیه السلام) فرزندى غیر از ابو القاسم م ح م د حجت نداشته است که عمر آن حضرت در زمان وفات پدرش پنج سال بوده است ولى خداوند به او حکمت آموخت و قائم منتظر نامیده شده است.


الصواعق المحرقة، تالیف ابن حجر مکی، جلد ۲، صفحه ۶۰۱، چاپ موسسة الرسالة



اعتراف عبد الوهاب شعرانی عالم بزرگ اهل سنت عمری به ولادت و زنده بودن امام مهدی علیه السلام


وی در مورد امام مهدی علیه السلام می‌نویسد:


المهدي عليه السلام وهو من أولاد الإمام حسن العسكري، ومولده عليه السلام ليلة النصف من شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين، وهو باق إلى أن يجتمع بعيسى بن مريم عليه السلام، فيكون عمره إلى وقتنا هذا وهو سنة ثمان وخمسين وتسعمائة ـ سبعمائة سنة وست سنين.


و مهدی علیه السلام از اولاد امام حسن عسکری (علیه السلام) است که در شب نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری به دنیا آمده است و او تا زمانی که با حضرت عیسی بن مریم (علیهما السلام) دیدار کند باقی خواهد ماند. پس عمر ایشان تا این سال (یعنی زمان مولف، سال ۹۵۸ هجری قمری) هفتصد و شش سال شده است.


الیواقیت و الجواهر، تالیف عبد الوهاب شعرانی، جلد ۲، صفحه ۵۶۲، چاپ دار الاحیاء التراث العربی



اعتراف یحیی بن سلامه به ولادت و غیبت امام زمان علیه السلام


یحیی بن سلامه از علمای اهل سنت عمری چنین می‌سراید:


الحسن التالي [الثاني] ويتلو تلوه / محمد بن الحسن المفتقد / فإنهم أئمتي وسادتي .


حسن بعدی [دومی] و به دنبال آن محمد بن الحسن که مفقود شده است [به غیبت رفته است] می‌آید. آنان (ائمه اهل بیت) ائمه من و سرورانم هستند.


المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، تالیف ابن جوزی، جلد ۱۸، صفحه ۱۳۰، چاپ دار الکتب العلمیة



با توجه به کلام صریح این عالم شافعی مذهب، وی هم ولادت فرزند امام حسن عسکری علیهما السلام و هم امامت و هم غیبت ایشان را پذیرفته است.


اللهم عجل لولیک الفرج







مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها